Bewonersvereniging Grienden en Meenten

Jumbo Jaagmeent wil een echte buurtsuper zijn

“Wij, alle medewerkers bij Jumbo Jaagmeent Almere Haven, willen graag een buurtsuper zijn. In de letterlijke zin van het woord. Dicht bij de mensen zijn, de wijkbewoners. Zodat Almeerders in de wijken de Meenten en Grienden, maar ook de buurten eromheen, kunnen zeggen: ‘De Jumbo is een super buurtsuper.’ Daar doen we elke dag ons uiterste best voor.”

Contact met bewoners wordt verder geïntensiveerd

Filiaalmanager Vanessa Verbeek van deze supermarkt aan de Jaagmeent heeft in haar kantoor haar eigen ‘Succestips’ op een bord aan de muur hangen. Managementrichtlijnen, zeg maar. De klant kent vooral de ‘7 Zekerheden’ van dit, van oorsprong Brabantse familiebedrijf (na Albert Heijn de tweede in grootte qua marktaandeel, nadat C1000 en Super De Boer waren overgenomen). De overkoepelende slogan is ‘De klant op 1’ en daarin zijn 7 punten ondergebracht waar de klant de supermarkt aan mag houden, zoals ‘euro’s goedkoper’, ‘service met een glimlach’ en ‘niet tevreden, geld terug’.

Filiaalmanager: ‘Uitbreiding winkel zou mooi zijn’

De omzet en winst van Jumbo laten landelijk een stijgende lijn zien. Bijna een op de vijf huishoudens doet regelmatig in een van de 600 winkels zijn boodschappen. Vanessa: “De 7 zekerheden zijn van wezenlijk belang voor ons. Die vormen de basis onder dat succes. Daarom beschikken alle medewerkers over een 7 zekerheden-certificaat. Ze weten dus wat dat inhoudt. Allemaal zijn ze hierin opgeleid, ook degenen, zoals scholieren, die maar een paar uur per week hier werken. Zodat ook zij op die manier met klanten omgaan zoals Jumbo dat graag ziet.”

Maar waaruit blijkt nu dat de winkel midden tussen de mensen staat, dat betrokkenheid wordt getoond? Vanessa: “We hebben een paar keer een kindermiddag gehad, waarbij de jeugd in de winkel kon knutselen, we hebben meegedaan met ‘Heel Nederland schoon’, met de kerstmarkt hebben we snert, kerstbrood en chocolademelk gesponsord, in samenwerking met de Eettafel in het buurthuis hebben we een en ander gedaan en zo zijn er nog wel meer dingen geweest. We willen ons gezicht laten zien in de wijk. Zo zijn we ook sponsor van FC Almere.”

Dat wil Vanessa met haar mensen verder intensiveren. Ook in 2018 doorgaan met je presenteren in de buurt, maar daar ook nog iets aan toevoegen. Zoals een fruitmand brengen bij langdurig zieken. Dat zou kunnen in samenwerking met de bewonersvereniging Grienden en Meenten. Nu al worden pakketten verloot onder Facebook-volgers (inmiddels bijna 1000). “Je moet ons liken en delen, dat is alles om ook tot de gelukkigen te kunnen behoren”, zegt ze. Neem eens een kijkje op Facebook: Jumbo Jaagmeent Almere-Haven.

Over gezichten gesproken: veel vaste klanten komen bij deze Jumbo (die later dit jaar vijf jaar bestaat) veel bekende medewerkers tegen. Sommigen zijn er zelfs al 25 jaar, hun periode bij C1000 meegerekend. “Dat geeft een vertrouwd beeld”, aldus Vanessa. “Onze mensen kennen nogal wat klanten, maken daarom makkelijk een praatje met ze. Dat versterkt het buurtgevoel: je gaat als bewoner naar een plek, onze winkel, waar je bekende supermarktmedewerkers tegenkomt. Daardoor voel je je daar thuis en kom je er graag terug.”

Hoewel de winkel aan de Jaagmeent vrij ruim is, is deze met een verkoopvloeroppervlakte (de feitelijke ruimte waar alles te koop staat) van 830 vierkante meter niet echt groot. Die in Buiten is bijna driemaal de omvang van die in Haven. De gemiddelde Jumbo is 1500 vierkante meter. “Door onze omvang kunnen we niet het totale assortiment van onze winkelformule tonen. We zouden graag een uitbreiding van de winkel realiseren, waardoor men nog fijner kan winkelen.”
Met de huidige middelen worden toch vernieuwingen doorgevoerd, zoals op vrijdag verse producten koken en vers bereide pizza’s aanbieden. “Wensen zijn er nog wel: graag een ruimer wijnassortiment. We hebben prachtige wijnen, die kan ik echter niet allemaal tonen”, zegt ze. Onze klanten mogen overigens zelf suggesties aandragen van producten die ze graag in het assortiment opgenomen willen zien. Als het mogelijk is proberen wij daaraan tegemoet te komen”, vertelt ze.

Thijs Wartenbergh

1 reactie

Onze sponsoren

Volg ons

Neem gerust contact met ons op. Wij komen graag in contact met onze buurtgenoten.