Bewonersvereniging Grienden en Meenten

Yoga, voor de broodnodige rust…

De cobra, de duif, de vis,de hond: degene die wel eens aan yoga doet, zal de namen van deze oefeningen kennen. Op foto’s en filmpjes zie je dat yoga-beoefenaren hun been in de nek leggen, een hele holle rug maken, benen van elastiek hebben, zo lijkt het. Allemaal leuk, maar zo perfect hoef je die houdingen helemaal niet te doen.

Dat vinden Marianne Baas en Gitti van Dooremaalen bij het Yogahuis aan de Jaagmeent 19 in Almere Haven. De eerste beheert deze yogastudio, beiden geven ze [samen met nog meer andere docenten] lessen. Aan jongeren en ouderen en alles wat daar qua leeftijd tussen zit. Hatha yoga, een van de vele vormen van yoga waarbij ontspanning, het verkennen van mogelijkheden van het lichaam en daarbij plezier hebben voorop staan.

Marianne en Gitti: ‘Bij ons hoef je bepaalde oefeningen niet perfect te doen. Je doet ze op een manier die bij jou past. Die bij je mogelijkheden horen. Het gaat erom dat je er van bewust bent wat je lichaam doet en om dat vervolgens anders te gaan doen. Het is geen moeten, iemand die hier komt moet zich vooral niet forceren en juist gaan tot zover hij of zij kan. In zijn of haar eigen tempo.’

Velen zullen dat herkennen: bij het doen van een bepaalde oefening kijk je om je heen of je het ook zo goed kan doen als de persoon naast je. Daar proberen ze je vanaf te helpen bij het Yogahuis. Hou je ogen maar dicht, dan zie je niet wat een ander doet. Dan ga je ook niet vergelijken. Zo van: ‘Jee, ik wou dat ik dat ook kon.’ Ofwel: nee, het is geen wedstrijd. Het is niet prestatiegericht.

Bij yoga denk je al gauw aan ontspanningsoefeningen, met name wat betreft het ademhalen. Maar er is meer: het kan gaan om krachtoefeningen, of om souplesse te krijgen. Ontspanning krijg je niet zomaar. Je moet er een beetje voor werken: strekken, rekken, puffen. Onder het motto: om te kunnen ontspannen, moet je eerst aanspannen.

Het met enige regelmaat doen van bepaalde oefeningen, gekoppeld aan de ontspanningsoefeningen, zorgt ervoor – zo is de opzet – dat je ook buiten de yogales op je houding gaat letten. Hoe loop je, hoe zit je? Je wordt je, al met al, bewuster van je lichaam. Naar yoga gaan is voor veel cursisten een rustpunt in de week: ons jachtige leven vraagt erom dat je af en toe even op de rem trapt. Dat kan via het steeds populairder wordende yoga. Niet voor niets wordt sommigen aangeraden dat te gaan doen bij stress, of na een (sport)blessure om de spieren weer soepel te krijgen. Inmiddels doen zo’n 1.5 miljoen Nederlanders, de een intensiever dan de ander, aan yoga.

Als iets populair is, ligt wildgroei op de loer. Velen willen er dan ook iets aan verdienen. De praktijk leert dat sommigen na een spoedcursus van een paar weken al yogalessen gaan geven. Ongehoord, vinden Marianne en Gitti. “Je moet yoga hebben doorworsteld, het je eigen hebben gemaakt. Wij hebben beiden een 4-jarige opleiding gevolgd [en bovendien veel ervaring in het zelf doen van yoga en inmiddels ook in het lesgeven], dus we weten wat we doen en tot hoe ver we kunnen gaan met de cursisten’, zeggen ze.

==

Ik kan de hele wereld weer aan als ik eenmaal in de week bij het Yogahuis ben geweest’, zegt Deborah. Na een sportblessure werd haar geadviseerd aan yoga te gaan doen. Dat heeft goed uitgepakt: haar spieren zijn soepeler geworden, de stijfheid is eruit.

Door de blessure lukt het haar niet de kleermakerszit te doen zoals die zou moeten. ‘Geen probleem, ik ga tot zover ik kan. Maar de houding die ik dan bereik, heeft wel effect. En daar gaat het om. Gitti zegt dan: “Je moet een oefening doen op de wijze die bij je past. Het gaat erom wat die houding met je lichaam doet, niet of je het mooier doet dan een ander. Wat voel je erbij? Dat geldt.” Daar hou ik me dus aan.’

Tegen mensen die twijfelen of ze aan yoga moeten doen, zegt ze: ‘Je hoeft niet lenig te zijn om het leuk te vinden. Het brengt je zoveel meer dan je vooraf had gedacht. Althans, in mijn geval. Het Yogahuis is klein, huiselijk, je werkt met een kleine groep. Je hebt het idee dat je aandacht krijgt, dat er voor je gezorgd wordt.’ Soms heeft ze niet zoveel zin om te gaan. ‘Dan ga ik toch maar, want ik weet dat het goed voor me is.’

==

Pieter had al eens eerder aan yoga gedaan en toen zijn vrouw naar het Yogahuis ging, dacht hij: ‘Ik ga eens mee’. Het werd een hernieuwde kennismaking, waar hij geen spijt van heeft. Hij wist, na die vroegere periode, wat yoga met je doet: het maakt je lichaam soepel en je geest is in balans. Dat gevoel kreeg hij snel terug: hij was weer ‘thuis’.

Hij geeft aan dat hij uit ervaring weet dat er qua docenten veel kaf onder het koren zit. ‘Bij Gitti voelt het goed aan. Ze relativeert dingen, lacht veel. Dat maakt het geheel luchtig. Het is niet zwaar wat je doet.’ Bepaalde oefeningen kunnen intensief zijn, maar daarna is er ook weer even rust. Zo is alles goed te doen.

Hij is op zijn ademhaling gaan letten. ‘Soms kom je vlak voor een les enigszins hijgend binnen, adem je hoog in de borstkas. Na enige tijd adem je veel lager, zoals dat heet. Buiten de yogalessen om probeer ik mijn ademhaling in het dagelijks leven ook te controleren. Dan word je vanzelf rustig. Je gaat makkelijker de betrekkelijkheid van dingen inzien. Yoga verandert in die zin op een positieve manier je leven.’

==

 

Thijs Wartenbergh

Opmerking plaatsen

Onze sponsoren

Volg ons

Neem gerust contact met ons op. Wij komen graag in contact met onze buurtgenoten.